Zgoda na przetwarzanie danych jest jedną z podstaw prawnych przetwarzania danych ? nie jedyną. Zgody na przetwarzanie
danych nie trzeba zbierać w szczególności wtedy, gdy:
- przetwarzanie danych jest niezbędne do wykonania umowy ? np. sklep internetowy sprzedaje wysyłkowo
książki; nie musi w takim wypadku prosić o zgodę na przetwarzanie danych, przetwarzanie danych będzie
zgodne z RODO jako niezbędne do wykonania umowy (sprzedaży), - przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze ? np. przetwarzanie
danych w celach związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych nie wymaga zgody osób, których dane
dotyczą, a jego podstawą są przepisy o rachunkowości, - przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez
administratora lub przez stronę trzecią ? np. skierowanie do sądu pozwu o zapłatę przeciwko nieuczciwemu
klientowi nie wymaga jego zgody na przetwarzanie danych, a podstawą przetwarzania danych w takim wypadku
jest właśnie realizacja prawnie uzasadnionego interesu administratora danych.
Prawnie uzasadnionym interesem realizowanym przez administratora danych jest także marketing jego produktów
i usług. Przetwarzanie danych w takim celu ? marketingowym w stosunku do produktów i usług administratora danych
? nie wymaga zgody na przetwarzanie danych osobowych. Ale uwaga ? pewne formy kontaktu z osobami, których dane
dotyczą, wymagają zgody. Zgody wymaga:
- przesyłanie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, np. reklam za pomocą poczty
elektronicznej, - wykorzystanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych w celu marketingu bezpośredniego, np. wysyłanie
wiadomości SMS o treści reklamowej.
Podstawa prawna:
? art. 6, art. 12 i 13 RODO,
? art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
? art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.